کشف اطلاعات جدید در مورد یک آنزیم می تواند منجر به ابداع درمانهای جدیدی برای دیابت شود

14سپتامبر 2020- تحقیقاتی به رهبری موسسهCentenary ، نشان داد که کمبود آنزیمی به نام اسفنگوزین کیناز 2(SphK2) در کبد منجر به مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز می شود، که هر دو علائم دیابت نوع 2 در مراحل اولیه هستند. این یافته ها احتمال ابداع یک رویکرد درمانی جدید را برای بیماران دیابتی که سطح قند خون آنها به طور خطرناکی بالا است، افزایش می دهد.

در این مطالعه که در مجله علمیPNAS ، منتشر گردید، محققان نشان دادند که آنزیمSphK2 ، برای روند تنظیم قند خون بسیار مهم است.

دکتر Yanfei (Jacob) Qi، نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس آزمایشگاه زیست سلول های لیپیدی در موسسهی Centenary، گفت: با استفاده از مدل های موش، ما متوجه شدیم که کمبود SphK2 در کبد، باعث تجمع یک محصول چربی به نام اسفنگوزین می شود که به نوبه خود عملکرد انسولین را در کبد مختل می کند.

این انسولین است که به سلولهای چربی، سلولهای کبدی و عضلانی سیگنال می دهد تا گلوکز را از خون جذب کنند. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می افتد که سلول ها به درستی به انسولین پاسخ ندهند و نتوانند سطح گلوکز را به اندازه کافی پایین آورند، که به طور بالقوه منجر به ایجاد دیابت نوع 2 می شود.

دکتر Qi، گفت: ما نشان دادیم که آنزیمSphK2 ، بازیگر اصلی در تنظیم انسولین است. تحقیقات آینده اکنون می تواند با هدف قرار دادن آنزیم SphK2 و اسفنگوزین، با دو روش ژنتیکی یا دارویی، درمانهای جدیدی را به بیماران ارائه دهد. اگر بتوانیم به عادی سازی سطح آنزیم SphK2 و اسفنگوزین کمک کنیم در این صورت می توانیم مقاومت به انسولین و دیابت را مدیریت کنیم.

تخمین زده می شود که تقریباً 425 میلیون نفر در جهان از نوعی دیابت رنج می برند و این بیماری با کاهش طول عمر، نابینایی، قطع عضو، افزایش خطر بیماری قلبی و همچنین کیفیت پایین زندگی همراه است.

دکتر Qi، گفت: یافته های ما مهم است زیرا ممکن است روشی کاملاً جدید برای درمان دیابت را در اختیار ما قرار دهد و موجب ایجاد تغییرات مثبتی در زندگی این بیماران شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-enzyme-insight-diabetes-treatment.html